- Scenarioschrijven
- Wat is de kans dat ik mijn geld kan verdienen als scenarioschrijver?
Er zijn in Nederland veel meer scenarioschrijvers dan dat er films of televisieseries gemaakt kunnen worden. Tegelijk zijn regisseurs en producenten onverminderd op zoek naar goede scenaristen en urgente verhalen voor kwaliteitsfilms en -series voor een groot publiek. Je moet als scenarioschrijver beschikken over talent, een specifiek vakmanschap, doorzettingsvermogen en een olifantenhuid. - Hoe begin ik in deze voor mij totaal onbekende wereld?
Een kant en klaar script schrijven en opsturen is geen praktijk in Nederland. Schrijf een gelaagde two-pager en zoek gericht naar een producent die bij je idee past. First time writers krijgen vrijwel nooit de kans (lees: geld of vertrouwen) om meteen een speelfilm te schrijven. Er zijn maar weinig producenten die met zo'n groot risico geld investeren in de ontwikkeling van een script. Zeker van beginnend talent. Begin met het realiseren van een korte film. Zoek regisseurs die ook een track record willen opbouwen, liefst iemand met meer ervaring dan jijzelf.
Ga naar verenigingen als VERS, initiatieven als Shortcutz, bezoek Talentdagen op festivals. - Kan ik een scenarioschrijver inhuren?
Goede en/of ervaren scenarioschrijvers werken nooit gratis. Wel investeren ze tijd in ideeën die later werk en geld opleveren. Bedenk wat je doel is. Waarom zou iemand tijd investeren in jouw verhaal? Wanneer krijgt die dat terug? Voor een speelfilm moet je iemand zoeken die ervaren genoeg is om een speelfilm te schrijven, diegene moet ook nog zin hebben om met jou te werken aan dit verhaal, én zicht hebben op financiering van het project. Meer beginnende schrijvers hebben een groter belang een track record op te bouwen. - Kan Scriptdesk mij koppelen aan een regisseur of producent?
Ja, maar alleen als we een goed beeld hebben van het plan en de schrijver. In een Scriptspreekuur besteden we altijd aandacht aan wat de volgende stap zou kunnen zijn. - Waar kan ik leren scenarioschrijven?
Naast de studies aan de Filmacademie en HKU Writing for Performance zijn er een aantal organisaties die opleidingen en cursussen bieden. Hier onder een (incompleet) overzicht:
https://scriptacademy.nl/basiscursus/
https://www.scenariovakschool.nl/cursussen
https://www.winchester-mcfly.com/workshop
https://bingeland.nl/dagworkshop-scenario-schrijven-voor-series/
- Technisch
- Er werkt iets niet op de site
Dat is natuurlijk heel vervelend. En soms komt een gebruiker er eerder achter dan wij. Meld het probleem aan info@scriptdesk.nl met een beschrijving van het probleem en eventueel een screenshot.
- Boekverfilmingen
- Is mijn boek geschikt voor een film?
Als een auteur in staat is sterke beelden op te roepen ('Iedereen zegt dat mijn boek zo filmisch is.') zegt dat vaak iets over een bloemrijke schrijfstijl. Scenarioschrijven is een ander vak. Je communiceert in een scenario vooral met andere filmprofessionals die jouw blauwdruk verder moeten vormgeven. Scenarioschrijven is een vak dat geleerd kan worden door opleiding en beoefening, zeker door mensen met storytalent. Bedenk dus goed of je jouw verhaal wilt ontwikkelen tot scenario of jezelf wilt ontwikkelen tot scenarioschrijver.
Bedenk ook dat de weg naar een uitgegeven boek een stuk korter dan die naar een gerealiseerde speelfilm. - Kan ik mijn boek laten beoordelen op geschiktheid voor een film?
Voordat je als auteur geld gaat steken in lezing en beoordeling zou je jezelf de volgende vraag moeten stellen:
Is mijn boek uitgegeven door een uitgever? (dus geen zelfuitgave) Door wie? Wanneer? Hoeveel boeken zijn verkocht? Zijn er recensies? Heb je gewerkt met een redacteur? Of heb je ondanks een afwijzing positieve feedback van een uitgeverij?
Zo ja > Stuur een synopsis of samenvatting in voor het Scriptspreekuur of het hele boek voor een boekbeoordeling.
Zo nee > Dan heeft een boekbeoordeling geen zin.
Zie Scriptspreekuur voor korte documenten (€75 excl btw).
Voor een boekbeoordeling rekenen we vanaf €300 excl btw.
- Pitchdocumenten
- Hoe prepareer ik een elevatorpitch?
Maak eerst een connectie met een persoon, op een borrel of netwerkgelegenheid. Zorg wel dat je voorbereid bent als de vraag komt: 'waar ben je mee bezig? '
Gebruik de volgende elementen als houvast om een korte pitch van je verhaal in elkaar te zetten:
Arena > waar?
Character > wie?
Conflict / dilemma’s / tensions
Core (‘In space no one can hear you scream’ Alien)
Theme
Motivation, vision, passion, connection, why you, why now
Have and look for > hoe ver ben je en wat heb je nodig?
Brag > wat heb je al bereikt?
- Wat moet ik opsturen naar een producent of omroep?
Producenten en omroepen zijn eerst op zoek naar een onderscheidend, urgent of meeslepend verhaal en pas later naar een goed scenario. Hou het kort. Beschrijf je plan in een two-pager, met de volgende ingrediënten:
—De werktitel
—De logline
—Het genre
—De locatie/taal
—Het format
—De toon – een volledige paragraaf incl. referentie titels
—De wereld van het verhaal – als een volledige paragraaf
—Je visie en waarom je denkt dat het werk relevant of actueel is?
—Wat is de belangrijkste thematische vraag die het werk zal stellen en beantwoorden?
—Wat is de centrale vraag die volgens jou beantwoord wordt in de film of serie?
—Wie is het hoofdpersonage?
—Wat is zijn/haar/hun verhaallijn (story arc)?
—Wat staat er voor het hoofdpersonage op het spel?
—Korte informatie over het creatieve team
- Hoe weet ik of mijn idee goed genoeg is?
Pitch je verhaal zo vaak mogelijk aan mensen van wie je een eerlijke en kritische reactie mag verwachten. Niet aan iemand die vooral aardig tegen je wil zijn. Je ontdekt dan vanzelf de sterke en zwakke plekken. - Bij wie moet ik zijn met mijn idee?
Zoek een regisseur of producent van wie je denkt dat die bij je idee past. Kijk op de aftiteling van een film die je aanspreekt. Bel eerst om erachter te komen bij welke persoon je moet zijn. Zorg dat je je verhaal in een paar zinnen kan pitchen en opschrijven. Zorg dat je weet wat je doel is, bijvoorbeeld: gelezen worden, feedback, tips, een lead naar een potentiële creatieve partner of een uitnodiging voor een gesprek. En niet: mijn idee verkopen. - Hoe wordt een filmplan beoordeeld?
Het Filmfonds heeft hiervoor een handig rijtje:
—Originaliteit: is jouw plan onderscheidend of vernieuwend binnen het bestaande filmaanbod?
—Urgentie: overtuigt de persoonlijke of maatschappelijke betekenis van je plan en jouw visie en motivatie hierbij?
—Authenticiteit: overtuigt de geloofwaardigheid van de gekozen arena, de thematiek en de personages omschreven in het filmplan en is het duidelijk hoe die geloofwaardigheid (gedurende het project) wordt gewaarborgd?
—Zeggingskracht: overtuigt de zeggingskracht die onder meer spreekt uit de door jou gekozen thematiek, structuur, personages en verhaallijn?
—Cinematografische kwaliteit: in hoeverre spreekt uit de visie op de beoogde vorm en stijl een overtuigende cinematografische kwaliteit?
—Publieksvisie: voor wie maak je deze film? Wat is je visie op de positionering van de film ten opzichte van het bestaande filmaanbod en het beoogde publiek?
—Het creatieve team: vult het creatieve team elkaar goed aan in ervaring, vakmanschap en samenstelling? Spreekt uit de aanpak de eigenheid en herkenbaarheid van de artistieke signatuur van de makers?