SCRIPTDESK

“Your story is written. Your problem is to get out of its way.”

(foto: Roos Trommelen)
Volgens Robert McKee moet je eerst 90% van je werk weggooien voor je bij de 10% valuable writing komt. Het effect van zijn inspirerende en fundamentele aanpak zal nog lang naijlen in het Nederlandse filmlandschap. Niet in de laatste plaats door de aanwezigheid van zoveel vertegenwoordigers van fondsen en omroepen. 

Voor de deelnemers aan Story Amsterdam heeft McKee de lat aanzienlijk hoger gelegd. Aan de 250 aanwezigen de taak om hun vakgenoten mee te nemen in een missie om films te maken die grenzen over gaan. En ‘to write the truth’ zoals McKee benadrukt. McKee is heel uitgesproken over het iedeale creatieve proces.

Stap 1. Controlling idea
Start vanuit iets dat jou fascineert, iets dat én specifiek én universeel is waarover je een waarheid hebt te vertellen. Formuleer deze premisse of het controlling idea zo scherp mogelijk. Bedenk welke waarden tegenover elkaar staan en wat je daarover wil beweren. Gebruik deze formulering als motor en niet als dwangbuis.

Stap 2. Beatsheet
Maak een beatsheet van 3 pagina’s met OP ELKE PAGINA EEN ACTE. Dit is jouw werkdocument. Pitch je verhaal mondeling vanuit dit werkdocument.

Stap 3. Treatment
Schrijf een uitgebreid treatment met alle beats per scene en motivatie. Dit is de subtekst die je straks gaat verpakken in handeling en dialoog. “Dialogue is doing something. Helps a character to perform the action.”

Stap 4. Scenario
Schrijf je scenario. Deze laatste stap neemt ongeveer 25% van de totale ontwikkeltijd in beslag.

Wil je aan de slag met McKee dan is zijn boek Story een must-read.
Stap 1 en 2 zijn fundamentele stappen in het ontwikkelproces en gaan over korte documenten.
Daarom passen beide stappen goed in het bestek van een Scriptspreekuur.

Meer foto’s van Sanset Pictures