SCRIPTDESK

De macht aan de makers (3): EU1

Onlangs is EU1 van start gegaan. EU1 is een online kanaal waar makers, kijkers, zenders, merken, investeerders en fondsen samen komen om de beste, leukste en populairste ideeën (pitches) van makers werkelijkheid te laten worden. Waldemar Torenstra is een van de initiatiefnemers en tevens ambassadeur van EU1.

door Maarten Almekinders
Dit artikel verscheen in PLOT, magazine over scenarioschrijven, winter 2012.

Torenstra: “Begin 2010 zat ik vanuit ACT (acteursnetwerk) en PAM middenin ingewikkelde discussies over vergoedingen en auteursrecht, en ik ergerde me enorm aan het beeld dat makers een stelletje handophouders zouden zijn. Ik had net daarvoor met presentator Ruben Nicolaï en social media expert Marko van Kampen een idee ontwikkeld dat het helaas niet haalde bij de netcoördinator. Omdat we toch verder wilden, hebben we samen met Maarten Beucker Andreae – die net Sellaband had opgericht (crowdfundingplatform voor popmuzikanten, dat bekend werd toen Hind haar cd ging crowdfunden) – een plan uitgewerkt.

We wilden een platform aanbieden waar je als maker volledig zeggenschap hebt over het proces; van idee tot en met distributie. Dat betekent dat je al die schakels in het proces ook aan boord moet krijgen. We willen geen vereniging of stichting worden maar makers aanspreken op hun ondernemerschap. In de aanloop naar EU1 hebben we met een heleboel makers gesproken, maar ook met omroepen, fondsen, en kabelexploitanten. Inmiddels hebben we een samenwerkingsovereenkomst met UPC, Ziggo en Pathé.

Het probleem is dat je publiek niet kunt overtuigen met papier, met een script. Publiek wil bewegend beeld. Een commerciële partner wil dat ook. Als je de krachten bundelt kun je een teaser maken die overtuigt. Tenslotte heeft iedereen wel drie dagen over om iets uit te proberen. Een groot voordeel van het platform is dat je snel een regisseur kan vinden die iets met jouw idee kan doen. En acteurs om een proefscène te draaien. We zijn hard bezig met een eigen studio om projecten te bedenken, te maken, uit te proberen, te verbeteren en uit te zenden.

We zijn niet tegen de gevestigde orde. Maar in het huidige stelsel mis ik de transparantie. Wat er binnen de muren van fondsen en omroepen wordt bekokstoofd blijft voor makers buiten beeld. Als makers hebben we allemaal last van het beeld dat buitenstaanders krijgen als ze horen dat het Filmfonds 35 miljoen te vergeven heeft aan een project. Die mensen denken dat we allemaal miljonair zijn, terwijl veel makers er net van kunnen leven. Om de geldstroom transparant te houden, vraag ik makers op EU1 om hun begroting online te zetten. Dan kan iedereen zien waar het geld naartoe gaat.

Van elke euro die bij EU1 wordt verdiend gaat 85% naar de makers en 15% naar het platform. Daarmee kunnen we de bedrijfsvoering gezond houden. Makers verdelen onderling de inkomsten; voor scenario, voor regie, acteurs, camera. Ze blijven eigenaar van hun auteursrecht en kunnen zelf ondernemen (met hun exploitatierecht) door hun productie binnen of buiten EU1 aan te bieden.

We zijn begonnen met een kleine groep makers, die ambassadeur moeten worden van EU1. We kunnen niet zonder de netwerken van makers, en hopen ook de beroepsorganisaties er intensief bij te kunnen betrekken; van schrijver, regisseur tot acteur en producent. Uiteindelijk hebben we de ambitie dat EU1 uitgroeit tot een Europees makersplatform. Durven dromen hè…”